עמוד הבית » תכניות מאושרות גפ"ן » תוכנית "עוצמות"
תוכנית "עוצמות" להעצמת מורים
משימת החינוך היא המשימה הלאומית החשובה ביותר, אשר תוכל להתבצע במיטבה רק כאשר יזכה איש החינוך למענים להם הוא זקוק.
התכנית מעניקה לאנשי החינוך כלים ישומיים לתרגול ההתמודדויות
במהלך שיגרת יומם.
מיועד לצוותי חינוך
6 מפגשים בשנה
3 שעות כל מפגש
תוכנית מאושרת
במאגר גפן
משימת החינוך היא המשימה הלאומית החשובה ביותר, אשר תוכל להתבצע במיטבה רק כאשר יזכה איש החינוך למענים להם הוא זקוק.
לתפיסתנו, קיימת חובה מוסרית לראות צרכים אלו, לפעול למניעת השחיקה, להעלאת רמות החוסן והרווחה הנפשית של שליחי החינוך.
תפקידנו להנגיש את סל הכלים התומך והמלא, לטובת שימור ופיתוח המוטיבציה הפנימית והאהבה למקצוע.
העלאת הרווחה והחוסן הנפשי.
הפחתת תחושת השחיקה והלחץ.
פיתוח תחושת המסוגלות.
חידוש תחושת הסיפוק מהעשייה החינוכית
הטמעת שפת האופטימיות ויישומה בחיי היום יום בחיים האישים והמקצועיים של איש החינוך.
מפגש 1 | שאלת האושר
מהי אותה תכלית חיים חמקמקה שכולנו שואפים אליה?
נצא למסע להכרות עם עולם האושר מנקודת המבט של הפסיכולוגיה החיובית. נתנסה בסדנת ״משמעות בהוראה״.
מפגש 2 | מיתוסים של אושר
כיצד מצליח האושר לתעתע בנו? נלמד אודות המרכיבים החשובים באמת שעושים את ההבדל בין מחנך מאושר למחנך שאינו מאושר, ונצא למסע שבו אנו מפסיקים לחכות לאושר, אלא מתחילים לפעול עבורו.
נתנסה בסדנת ״המיתוס שמנהל את חיי״.
מפגש 3 | משנים זווית – הכוחות שמניעים שינוי
למה כל כך קשה לנו לעשות שינוי? למה קשה אף יותר לשמור עליו? נכיר את כוחות הקסם של עולם הפסיכולוגיה החיובית ונרכוש כלים פשוטים לשימוש ליישום אופטימיות כדרך חיים- בכיתה ובבית.
נתנסה בסדנת ״תכנית מסע״.
מפגש 4 | מחשבות לחוד, מעשים לחוד
לרובנו יש חלומות ויעדים, אך כמה מאיתנו באמת עושים משהו על מנת לממש אותם? נוותר על הביקורת והשיפוטיות ונתחיל לצאת מאזור הנוחות שלנו עקב בצד אגודל. כיצד זה משתלב בכיתה האופטימית?
נתנסה בסדנת ״עושים שינוי״.
מפגש 5 | נעים מאוד – חבלנים וחוזקות
מיהם החבלנים שמנהלים את חיינו? נכיר שיטת לזיהוי מהיר שלהם ונלמד טכניקות וכלים להתמודדות איתם ולחיזוק הכוחות החיובים שלנו. מי הם החבלנים בכיתה?
נתנסה בסדנת ״החבלנים והכוחות החיובים שלי״.
מפגש 6 | חדר כושר לאופטימיות
נכיר תחום מחקר מרתק, שנקרא "מדעי המוח הגמיש", נתנסה בטכנולוגית נוירו פידבק , נבחן את מיקום האופטימיות במוח ואיך ניתן לאמן אותה.
נתנסה בסדנת ״בונים לעצמנו שמ"ח- שגרה משנת חיים״.
פתיחה: הרצאה פרונטלית מותאמת לעד 100 משתתפים.
סדנא: חלוקה לקבוצות קטנות (עד 20 משתתפים בכל קבוצה), בהן נקדם תהליך התפתחות אישי, מחולל שינוי.
מצגות אטרקטיביות המשלבות סרטונים והפעלה אקטיבית של המשתתף
תיקיית מסע אישי
ערכת כרטיסיות ״מודעות״
כלי ״משחקי חברה״, מעולם הטיפול.
כחלק מהמערך, הצוותים יקבלו אביזרי תוכן לשימוש אישי.
מקרן / מחשב וכיתה / חיבור לאינטרנט / רמקולים פעילים
מה חשוב לדעת על העצמת מורים?
העצמת מורים היא תהליך ארוך טווח ורחב פנים, שמטרתו לחזק את הביטחון, המסוגלות והמוטיבציה של אנשי החינוך. בעידן של שינויים מהירים ואתגרים מורכבים במערכת החינוך, חשוב יותר מתמיד להשקיע במורים ולספק להם את הכלים, התמיכה והמשאבים הדרושים כדי למלא את תפקידם החיוני בהצלחה. תהליכי העצמה יעילים מתמקדים בפיתוח מקצועי ואישי, בקידום הפן הנפשי ובטיפוח תחושת השליחות של המורים.
מהי העצמת מורים ומדוע היא חשובה?
העצמת מורים היא גישה המבקשת לחזק את כוחם, השפעתם ותחושת המסוגלות של מורים בעבודתם החינוכית. זהו תהליך שמטרתו לאפשר למורים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם, לקחת יוזמה ולהוביל שינויים חיוביים בכיתה ובבית הספר. העצמה נובעת מההבנה שמורים הם הכוח המניע של מערכת החינוך, ושרווחתם ותפקודם המיטבי הם תנאי הכרחי להצלחת התלמידים. העצמת מורים חשובה מכיוון שהיא תורמת לשיפור איכות ההוראה, לקידום הישגי התלמידים ולחיזוק האקלים הבית ספרי. כאשר המורים חשים מועצמים, הם נוטים להיות מחויבים יותר, חדורי מוטיבציה ופתוחים לרעיונות חדשים. הם מסוגלים להתמודד טוב יותר עם אתגרים, לגלות גמישות מחשבתית וליצור סביבה לימודית תומכת ומעצימה עבור תלמידיהם. מורים מועצמים הם סוכני שינוי, המובילים יוזמות פדגוגיות חדשניות ותורמים לקהילה הבית ספרית כולה.
מהי חשיבותה של העצמה אישית בהתפתחות המקצועית של המורים?
העצמה אישית היא מרכיב מפתח בהתפתחותם המקצועית של מורים. היא מתייחסת לתהליך שבו מפתחים המורים מודעות עצמית, מבינים את נקודות החוזק והחולשה שלהם, ופועלים באופן פרואקטיבי כדי להגשים את הפוטנציאל האישי והמקצועי שלהם. העצמה אישית מחזקת את הביטחון העצמי, את תחושת המסוגלות ואת המוטיבציה הפנימית של המורים. כאשר המורים חווים העצמה ברמה האישית, הם נוטים לגלות יוזמה, ליטול סיכונים מחושבים וליישם גישות חדשניות בהוראה. הם מאמינים ביכולתם להשפיע ולהוביל שינויים חיוביים, ומגלים מחויבות עמוקה יותר לתלמידים ולמקצוע ההוראה. מורים מועצמים מבחינה אישית משמשים גם מודל לחיקוי עבור עמיתיהם ותלמידיהם, ומקדמים תרבות של צמיחה והתפתחות בית ספרית. לכן, חשוב לשלב בתהליכי ההעצמה המקצועית גם מרכיבים של העצמה אישית, כמו חקר עצמי, פיתוח חוסן רגשי וטיפוח כישורי מנהיגות.
מהם האתגרים בהטמעת תהליכי העצמה אלה וכיצד מתמודדים איתם?
הטמעת תהליכי העצמת מורים יכולה להיתקל במספר אתגרים. בין הבולטים שבהם אפשר למצוא:
עומס העבודה והמחויבויות של המורים עלולים להקשות על השתתפות סדירה בתוכניות פיתוח מקצועי. מציאת זמן ומשאבים לתהליכי העצמה עשויה להיות מורכבת בסביבה הבית ספרית העמוסה.
התנגדות לשינוי ותחושת אי נוחות עם גישות חדשות עלולות לעכב את תהליך ההעצמה. מורים מסוימים עשויים להרגיש מאוימים או לא בטוחים ביכולתם ליישם שינויים. כדי להתמודד עם אתגרים אלו, חשוב ליצור סביבה בית ספרית המעודדת למידה, תומכת בניסויים ומקבלת טעויות כחלק מתהליך הצמיחה. מנהיגות בית ספרית מחויבת, המספקת משאבים, זמן ועידוד למורים, היא קריטית.
בניית יחסי אמון, שיתוף בקבלת החלטות ויצירת מרחבים בטוחים לשיח כנה, מסייעים ביצירת פתיחות ומוכנות לשינוי. תהליכי העצמה הדורשים זמן, סבלנות ומאמץ מתמשך, אך התועלות ארוכות הטווח הן משמעותיות ביותר הן עבור המורים והן עבור מערכת החינוך כולה.
מחפשים תוכניות העצמת מורים מיוחדות?
ינוקא היא הכתובת הנכונה לפנות אליה. ינוקא מתמחה בפיתוח תוכן לגנים ולבתי הספר, לרבות תוכניות חינוכיות ותוכניות העצמת מורים. מעוניינים בפרטים נוספים? צרו קשר בטלפון 08-9364427. נשמח לעמוד לרשותכם ולענות לכל שאלה.